Péče o žáky s dysfunkcemi a pedagogická podpora cizinců
Výchovné a kariérní poradenství
______________________________________________________________
Výchovné poradenství zajišťuje úsek teoretického vyučování. Výchovní poradci jsou informováni třídními učiteli o problémových žácích, vedou evidenci žáků se specifickými poruchami učení a spolupracují s PPP v Praze 10. Spolupráce je využívána zejména pro řešení rodinných a osobních problémů žáků a pro diagnostikování SPU.
V průběhu školního roku pracujeme s integrovanými žáky, tedy žáky se specifickými poruchami učení. Jsou zařazeni v běžných třídách a je jim v případě potřeby věnována individuální péče. O žáky se starají třídní učitelé ve spolupráci s výchovnými poradci a PPP Praha 10. Všichni učitelé pracují s těmito doporučeními:
- Tolerují zhoršenou úroveň písma ve všech předmětech.
- Při ověřování znalostí upřednostňují ústní formu, přitom hodnotí spíše celkovou sumu vědomostí.
- Při písemných zkouškách dávají dostatek času na vypracování úlohy a kontrolu, aby se žák zbavil časového stresu.
- Při hodnocení diktátů a pravopisných cvičení berou učitelé ohled na specifické chyby.
- Vždy si ověřují, zda žák pochopil zadání úkolu.
- V matematice zvlášť hodnotí postup práce a výpočet, aby celková známka nebyla příliš poznamenána obtížemi v numerických výpočtech.
- Po selhání při zkoušce vždy umožní opravu.
- Ohodnotí i malé úspěchy, a dodávají tak žákovi sebevědomí, aby ztratil strach ze zkoušek.
U našich žáků je nejčastěji diagnostikována dysgrafie a dysortografie. Žáci s těmito poruchami mají problémy zejména při výuce českého jazyka, cizích jazyků a technické dokumentace. Formy prověřování znalostí učiva jsou pro tyto žáky upraveny, dostávají delší časový limit, předtištěné texty, je jim poskytován individuální přístup a osobní konzultace. Tito žáci si mohou sami zvolit vhodnou formu zkoušení.
Pedagogická podpora cizinců
_______________________________________________________________
V rámci podpůrných opatření, která nám stanovují školská pedagogická zařízení, probíhá ve škole pedagogická podpora žáků - cizinců. Vybraní žáci se seznamují se základy českého jazyka ve vyhrazených hodinách po vyučování. Dle doporučení z pedagogicko-psychologických poraden či speciálně pedagogických center může výuka probíhat 2 nebo 3 vyučovací hodiny. Výuka probíhá výhradně v českém jazyce, pracujeme s učebnicí Čeština pro cizince (učebnice a pracovní sešit), která má doložku MŠMT.
Cílem pedagogické podpory je motivovat žáky k učení, posílit jejich sebejistotu mluvit a psát českým jazykem.
Dle potřeb žáků se zaměřujeme na:
- dialogy (poslech CD) – interpretace, odpovědi na otázky;
- slovní zásobu,
- gramatiku (výklad gramatiky a náležitá cvičení),
- čtení (čtecí text s aktivitami a úlohami na nácvik čtení s porozuměním),
- výslovnost,
- práci s literárním textem.