Péče o žáky s dysfunkcemi a pedagogická podpora cizinců


Výchovné a kariérní poradenství

______________________________________________________________

Výchovné poradenství zajišťuje úsek teoretického vyučování. Výchovní poradci jsou informováni třídními učiteli o problémových žácích, vedou evidenci žáků se specifickými poruchami učení a spolupracují s PPP v Praze 10. Spolupráce je využívána zejména pro řešení rodinných a osobních problémů žáků a pro diagnostikování SPU.

V průběhu školního roku pracujeme s integrovanými žáky, tedy žáky se specifickými poruchami učení. Jsou zařazeni v běžných třídách a je jim v případě potřeby věnována individuální péče. O žáky se starají třídní učitelé ve spolupráci s výchovnými poradci a PPP Praha 10. Všichni učitelé pracují s těmito doporučeními:

  1. Tolerují zhoršenou úroveň písma ve všech předmětech.
  2. Při ověřování znalostí upřednostňují ústní formu, přitom hodnotí spíše celkovou sumu vědomostí.
  3. Při písemných zkouškách dávají dostatek času na vypracování úlohy a kontrolu, aby se žák zbavil časového stresu.
  4. Při hodnocení diktátů a pravopisných cvičení berou učitelé ohled na specifické chyby.
  5. Vždy si ověřují, zda žák pochopil zadání úkolu.
  6. V matematice zvlášť hodnotí postup práce a výpočet, aby celková známka nebyla příliš poznamenána obtížemi v numerických výpočtech.
  7. Po selhání při zkoušce vždy umožní opravu.
  8. Ohodnotí i malé úspěchy, a dodávají tak žákovi sebevědomí, aby ztratil strach ze zkoušek.

U našich žáků je nejčastěji diagnostikována dysgrafie a dysortografie. Žáci s těmito poruchami mají problémy zejména při výuce českého jazyka, cizích jazyků a technické dokumentace. Formy prověřování znalostí učiva jsou pro tyto žáky upraveny, dostávají delší časový limit, předtištěné texty, je jim poskytován individuální přístup a osobní konzultace. Tito žáci si mohou sami zvolit vhodnou formu zkoušení.


Pedagogická podpora cizinců

_______________________________________________________________

V rámci podpůrných opatření, která nám stanovují školská pedagogická zařízení, probíhá ve škole pedagogická podpora žáků – cizinců. Vybraní žáci se seznamují se základy českého jazyka ve vyhrazených hodinách po vyučování. Dle doporučení z pedagogicko-psychologických poraden či speciálně pedagogických center může výuka probíhat 2 nebo 3 vyučovací hodiny. V současné době je na naší škole poskytnuta pedagogická podpora žákovi z Mongolska a dvěma žákům z Ukrajiny. Výuka probíhá výhradně v českém jazyce, pracujeme s učebnicí Čeština pro cizince (učebnice a pracovní sešit), která má doložku MŠMT.

Cílem pedagogické podpory je motivovat žáky k učení, posílit jejich sebejistotu mluvit a psát českým jazykem.

Dle potřeb žáků se zaměřujeme na:
– dialogy (poslech CD) – interpretace, odpovědi na otázky;
– slovní zásobu,
– gramatiku (výklad gramatiky a náležitá cvičení),
– čtení (čtecí text s aktivitami a úlohami na nácvik čtení s porozuměním),
– výslovnost,
– práci s literárním textem.